Σε κοινή συνεδρίαση των τμημάτων Αυτοδιοίκησης και Ανάπτυξης της Νομαρχιακής Επιτροπής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία συζητήθηκε η «Τεχνική Έκθεση τεκμηρίωσης για την αναγκαιότητα εκπόνησης Ειδικού Χωροταξικού», που παρουσίασε ο δήμος Ηρακλείου για διαβούλευση με τους φορείς.
Η συζήτηση κατέληξε στα παρακάτω κατ’ αρχήν συμπεράσματα :
1. Το αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκη είναι ένας ζωτικός χώρος για το Ηράκλειο, ο οποίος εκτείνεται στην ανατολική άκρη της πόλης- στη συνέχεια του πρώην δήμου Ν. Αλικαρνασσού – σε επιφάνεια περίπου 3880 τ.μ. και η όποια αξιοποίηση του αποτελεί ένα στοίχημα με πολλά ζητούμενα για το παρόν και το μέλλον του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου και φυσικά του πρώην δήμου Ν. Αλικαρνασσού.
2. Το κείμενο της τεχνικής έκθεσης αποτελεί μια σοβαρή βάση συζήτησης για την εκπόνηση ενός ειδικού χωροταξικού της περιοχής του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκη και για την εν γένει αξιοποίηση του παραπάνω αλλά και του ευρύτερου χώρου.
3. Τρία είναι τα βασικά θέματα στα οποία επικεντρώθηκε η προσοχή μας.
Α. Χρήσεις γης της περιοχής
Η περιοχή του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκη μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί (χρησιμοποιηθεί) για να καλύψει βασικές ανάγκες και ελλείψεις της πόλης όπως το μεγάλο έλλειμμα πρασίνου ή χρήσεις «διπλής ανάπλασης» που πρακτικά σημαίνει οικιστική – περιβαλλοντική ανακούφιση υπέρ κορεσμένων και υποβαθμισμένων περιοχών της πόλης. Υπάρχουν περιοχές εντός σχεδίου πόλης (π.χ. Καμίνια) ή γειτονιές αυθαιρέτων (π.χ. Σταυρωμένο ή Τρεις Βαγιές), όπου με βάση τη λογική της «διπλής ανάπλασης» θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν αδόμητοι χώροι και να διαμορφωθούν κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι, παιδικές χαρές, χώροι πρασίνου.
Παράλληλα στην περιοχή του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκη πρέπει να αναπτυχθούν παραγωγικές δραστηριότητες και υπηρεσίες διεθνούς και εθνικής ακτινοβολία του τριτογενή τομέα, σύμφωνα με το Χωροταξικό της Περιφέρειας. Η στρατηγική κατεύθυνση που προτείνεται είναι σε χρήσεις συνεδριακών – ερευνητικών πολυθεματικών κέντρων συνδυασμένων με ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους και πολυθεματικά πάρκα αθλητικών δραστηριοτήτων και τουρισμού αναψυχής.
Πολύ σημαντική θεωρούμε την διερεύνηση της δυνατότητας ανάπτυξης του αγροτοδιατροφικού τομέα, μέσω του πρότυπου σχεδιασμού που προτείνεται στην έκθεση. Επίσης πρέπει να διαμορφωθεί ελεύθερη παραλιακή ζώνη και να λάβει υπόψη τις περιοχές πού βρίσκονται σε άμεση επαφή με την υπό μελέτη περιοχή, όπως είναι η περιοχή του Καρτερού ,η οποία εκτός από το περιβαλλοντικό ενδιαφέρον έχει και σημαντικά αρχαιολογικά αλλά και νεώτερα μνημεία. Παράλληλα θα πρέπει να επικαιροποιηθεί το σχέδιο της Νέας Αλικαρνασσού
Β. Υφιστάμενες κτιριακές εγκαταστάσεις του αεροδρομίου Ν.Καζαντζάκη
Οι κτιριακές εγκαταστάσεις του ΑΝΚ εκτείνονται σε τρία επίπεδα
– Το υπόγειο, του οποίου η βόρεια και δυτική πλευρά είναι ισόγεια χρησιμοποιείται για τις αφίξεις και αναχωρήσεις των ταξιδιωτών και επίσης έχει χώρους υποστηρικτικούς για την λειτουργία του κτιρίου (χώροι αποσκευών, Η/Μ εγκαταστάσεις κτλ) όπως υπάρχει και τμήμα Duty Free. Η συνολική επιφάνεια του υπογείου είναι 16.000 τ.μ.
– Το ισόγειο, όπου είναι οι κυρίως λειτουργίες του αεροδρομίου έχει επιφάνεια 15.000 τ.μ.
– Τον όροφο, ο οποίος είναι χώρος γραφείων και υπηρεσιών γενικά του αεροδρομίου είναι 9.000 τ.μ. λόγω των πολλών ανοιγμάτων (αιθρίων) του ισογείου.
Η κτιριακή αυτή υποδομή των 40.000 τ.μ. βρίσκεται σε άριστη κατάσταση τόσο από άποψη δομοστατική (δομημένη με σύγχρονους κανονισμούς), όσο και από άποψη υλικών κατασκευής – δάπεδα, υαλοστάσια οροφές φωτισμοί κ.τ.λ.. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την πολύ αρνητική εμπειρία εγκατάλειψης αντίστοιχων υποδομών στην πρώην Αμερικάνικη Βάση Γουρνών ή στο Ελληνικό, γεννά την προσδοκία για την πιο άμεση αξιοποίηση των, στις προαναφερθείσες κατευθύνσεις.
Πιθανώς το γεγονός αυτό να αποτελέσει καταλύτη για την ενεργοποίηση της όλης προσπάθειας.
Γ. Δανειακή σύμβαση – Φορέας
Η σύμβαση που υπέγραψε ο υπουργός Οικονομικών παρουσία των υπουργών Ανάπτυξης και Μεταφορών με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για το δάνειο των 180 εκ. ευρώ, που θα αποτελέσει τη συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου βάζει ουσιαστικά ενέχυρο την έκταση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης και ανοίγει το δρόμο σε ιδιωτικά συμφέροντα ερήμην των οργανισμών των ΟΤΑ και της κοινωνίας.
Θεωρούμε ότι πρωταρχικό ρόλο τόσο στο σχεδιασμό όσο και στη διαχείριση της έκτασης θα πρέπει να έχουν τόσο ο δήμος Ηρακλείου όσο και οι φορείς της πόλης αλλά κύρια οι κάτοικοι της περιοχής που βίωσαν όλα αυτά τα χρόνια τις επιπτώσεις από τη λειτουργία του αεροδρομίου.
Στον φορέα διαχείρισης καθοριστικό λόγο θα πρέπει να έχει ο δήμος.
Τέλος θεωρούμε ότι οι προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων για την ολοκλήρωση της πρότασης αξιοποίησης του χώρου, πρέπει να έχει καταληκτική ημερομηνία ,την ημερομηνία που θα ολοκληρωθεί η χρήση του ως αεροδρομίου για να αποφύγουμε τα θλιβερά φαινόμενα του παρελθόντος-πρώην Βάση Γουρνών, Ελληνικό.